Общност на Младите хора

Преди всичко възпитанието на подрастващите е важно, защото юношеството е времето, когато детето навлиза в състоянието на зрялост и става член на обществото ...
Съществената реформа е тази: да се постави юношата по пътя към постигане на икономическа независимост. Можем да го наречем "школа на опит в елементите на социалния живот” ...
Следователно образованието трябва да включва двете форми на работа, ръчна и интелектуална, за един и същи човек и по този начин да се разбере от практическия опит, че тези два вида се допълват и са еднакво важни за цивилизованото съществуване.

д-р Мария Монтесори | От детство до юношество

Програма

Общността на Младите хора е базирана в подножието на Витоша планина в красив зелен квартал на София. В общността млади хора на възраст между 12 и 14 години учат, работят и живеят заедно по време на учебния срок. Чрез действителния опит те научават какво означава да си сътрудничат помежду си и да живеят в устойчиви отношения със земята.

Има три стълба към опита на учениците:

  • Учене
  • Работа
  • Живот в общността
Учене

Училището предлага силна академична програма с акцент върху това да помогне на учениците да бъдат независими в мисленето си и да поемат собствеността върху своето образование. На младите хора се дава време, пространство и ресурси, за да продължат обучението си на високо ниво.

Учениците са добре подготвени за квалификациите по външното оценяване, често напредват рано към учебното съдържание след 7-ми клас. Те надхвърлят това, което обикновено се очаква от подрастващите. Посетителите често коментират, че академичната атмосфера е по-разпознаваема като принадлежност към университет, отколкото към училище. Ние се възползваме от близостта до Софийски Университет и достъпа до преподавателски персонал там.

Околната среда е оборудвана по висок стандарт, особено в науките, където имаме достъп до „жива лаборатория“ на оградена градина. Ние имаме изключително квалифициран и отдаден екип с житейски опит, както и преподавателски опит.

Работа

Младите хора ръководят бизнес, който продава разнообразни продукти и услуги. Те отглеждат и продават продукция от нашата градина, както и ремонтират колела и спортно оборудване.

Младите хора участват в ежедневните операции на училището, тъй като това е тяхното училище. Не наемаме чистачи, домакини, готвачи или наемен персонал за Общността на Младите хора. Вместо това младите хора работят заедно с обучени възрастни за управление на сградата и двора, както и близката гора и свързаните с тях местообитания за насърчаване на биоразнообразието, поддържане и обновяване на сградите и приготвяне на храна.

Живот в общността

Младите хора участват в решения, свързани с повечето аспекти от ежедневието им, включително управление на бюджета. Всяка седмица общността се среща, за да обсъжда събитията от изминалата седмица и предстоящата седмица и други въпроси, свързани с живота на общността.

Сред работата и обучението юношите също имат време просто да бъдат. Те имат дълбока нужда от тишина и усамотение, както и от компанията на другите, и двете са възможни на земя, където часовниците работят с по-бавни темпове. Светът сякаш се забавя и тихите гласове в тях получават шанс да бъдат чути.

Както и при всяко друго възрастово ниво в Монтесори образованието, акцентът е върху развиването на способността и мотивацията на ученика да бъде независим и учещ през целия живот. Нашият опит е, че страстта е това, което подтиква стремежа към знание. Тъй като всеки ученик е уникален и страстен към различни неща в различни моменти, акцентът в Монтесори подхода е да се създаде среда, в която учениците да имат свобода да упражняват своите интереси, под наставничеството на Водач, което гарантира, че те растат в интелигентността, т.е. умения и знания.

Има амосфера на наслада от откритието; това знание не е бреме, а привилегия и ученето е забавно. Педагозите (наричани „Водачи“) предлагат уроци на ученици или малки групи въз основа на техните интереси, нужди и способности. Тези уроци обикновено са (макар и не винаги) свързани с работа, към която подрастващият проявява силен интерес и ангажираност и им позволява да отидат по-далеч и по-дълбоко.

Език, литература и математика

Младите хора пишат художествени и нехудожествени произведения. Фокусът е върху качеството, а не количеството. Ние използваме подходът на Писателски Уъркшоп да развие уменията си в писането. Водачът помага на младите хора да избират теми и формати, в които да пишат, и дава уроци по занаятчийски умения, за да изградят уменията си за писане.

Художествените произведения включват поезия и истории от картини (например Едуард Хопър). Нехудожествените произведения включват списания, мемоари, рецензии на книги, обосновки и мисли, оформени в есета. В граматиката се прави анализ на изреченията чрез диаграмиране. Има много практика в аналитичното четене чрез текстови семинарни дискусии. Дебатите и драмата подхранват изказа на езика.

В геометрията, изследването на ъгъла, повърхността и обема. В алгебрата решаване на линейни уравнения, опростяване на изразите, умножаване от скоби, делимост, отрицателни числа. В статистиката преглед на средните стойности и графики. В аритметиката, преглед на теорията на основните числа, преминаване в стандартна форма, индекси и т.н.

Има много приложна математика – поддържане на сметки за бизнеса, графики на продажбите и печалбите, графики на температурите вътре и навън, управление на бюджета на общността и т.н.

Науки и хуманитарни науки

Природните науки са важен фокус чрез практическия опит. Младите хора научават чрез реалния опит дълбочината, на която трябва да сеят семената, нуждите от температура, топлина и влажност, нужди от минерали и т.н. Те се научават да не преполиват растенията с краставици, така че корените да достигнат до вода. Те научават, че почвата на повърхността може да изглежда суха, но ключът е да се провери под повърхността. Те се научават как да разпространяват корените на ягодовото растение, когато ги засаждат. Те наблюдават изникналите цветя. Те наблюдават пчелите, опрашващи цветята. Те наблюдават падането на венчелистчетата и яйчниците се надуват нагоре към плодове. Двама ученици правят цветен календар – рисуват цветя, които се появяват в месеца.

В химията учат за елементи като азот и калий в почвата. Те се запознават с историята на образуването на елементи в звездите и структурата на атомите, молекулите и съединенията. Правят прости експерименти за разделяне на смеси и съединения. Във физиката изучават динамика и магнетизъм.

Голям напредък се прави в социалните науки. Работата включва задълбочени изследвания на Северна Корея, трансатлантическата търговия с роби, правата на животните, граждански движения, премахването на монархията, колонизацията на Северна Америка, миграцията на Хомо Сапиенс от Омо Кибуш в Етиопия, викторианските картини като социална история и др. и семинар по наказателно право. Част от тази работа е вдъхновена от посещения от специалисти като историк или адвокат.

Имаме дискусии за Корана, за концепцията за разделяне на властта и за произхода и практиката на демокрацията. Дискусиите на обяд обикновено са актуални и политически – било то конституционни промени в Турция, дясната заплаха във Франция или размириците в Източна Азия.

Изкуства и спорт

Младите хора се запознават с широк спектър от художествени техники. От резба от сапунен камък и балатум, до батик, восък върху коприна, багрила, 3D рисунка и глина. Художници идват да споделят с нас работата си в текстила и електрониката и в естественото боядисване. Младите хора продават част от своите произведения на изкуството и внасят много красота и любов в декорацията си на работните, учебните и жизнените пространства.

В музиката има силен интерес към музикалните технологии, където е постигнат много напредък. Дават се уроци по музикални технологии, китара и пиано.

Младите хора поставят спектакъл. 

Айкидото, футболът и тенисът са част от спортовете, които практикувахме. Самоизразяването чрез провеждане на игри е популярно. Ще обърнем внимание на разработването на нашата спортна програма през следващата година.

Подготовка за следващия етап

Учениците са готови да посещават своите гимназии на 14-15 години. През цялото си време в общността на младите хора се предоставя достъп до съдържанието на курсовете по различни предмети от гимназиално ниво. Ние използваме материалите от курсове на National Extension College (NEC), като правим адаптации, където е подходящо, за да се възползваме от опита на други програми за средно образование в Монтесори, специфичните особености на самата градина на гората и стените, както и на местната общност по-общо.

От 12-годишна възраст учениците практикуват с изпитни въпроси от минали изпити, като натрупват опит в отговарянето на въпроси при условията на изпит. В този опит акцентът е върху предизвикателствата на учениците постоянно да се разтягат и да бъдат най-добрите, които могат да бъдат, надхвърляйки „границите” на зададената учебна програма. Ние считаме за основна жизненоважна важност да срещнем всеки ученик преди всичко като цяло и уникално човешко същество с много различни аспекти, включително духовното.

Специалистите по предметите продължават да предлагат уроци: те вече са по-изрично обвързани с напредването чрез учебната програма на курса. Всеки ученик работи с Водача си, за да подготви персонализиран план за обучение, който проследява напредъка им през учебната програма. Водачът обсъжда напредъка на всеки ученик с преподавателския екип и след това се среща с ученика, за да му помогне да планира своя график, включително планиране на уроци, които му трябват да напредва в работата си.

Опитът на ученика до този момент често го извежда от необходимия стандарт. Най-важното е способността на учениците да бъдат мотивирани и самостоятелно насочени в обучението си, позволява им да усвоят съдържанието на програмата с относителна скорост и лекота.

Учениците редовно напускат общността на младите хора на еднодневни посещения, за да се срещнат с експерти в различни области, за да разширят и изпробват своите идеи. Към последната част от времето си тук, тези преживявания могат да бъдат под формата на стажове. Понякога те са с оглед да изследват определена кариера, но по-често целта на излизанията е да докоснат и да изживеят живота на обикновените хора и така да влязат в контакт с обществото за възрастни, в което те предстои да влязат.

Младите хора подготвят нашата градина за отглеждане, изчистване на растителността, поставяне на биоразградими мулчирани листове и висококачествен компост над квадранта. Полето преминава през организиране на почвена асоциация. С напредване на възрастта младите хора ще управляват и процеса на сертифициране.

Нашите зеленчуци се събират и пакетират ежедневно. На всяко от тези растения са направени изследвания и са подготвени информационни листовки. Прави се интернет страница, създадена от младите хора.

Младите хора помагат на иконома да управлява бюджета на кухнята за училището. От време на време те също помагат на другите ученици при приготвянето на ястия. Естествено те също подреждат масата за обяд, сервират и почистват.

Младите хора участват в изграждането на работилница за дърво. Това включва участие в подготовката на основите на работилницата, полагане на подови греди, поставяне на изолацията и накрая боядисване на вътрешната страна.

Различни млади хора участват в малки ремонти около сградата – ремонт на столове за детската къща, поправяне на ключалки на вратите, поставяне на рафтове или ремонт на прозорци.

Младите хора се научават как да участват в общност и как да работят с другите за постигане на общи цели. Това е интензивно социална епоха и чрез дискусия и разговор те откриват собствените си възгледи, чуват други гледни точки и се учат чрез ежедневния опит как да работят с другите за решаване на проблемите на ежедневния живот в общността.

На своите седмични срещи младите хора обсъждат събитията, които се случват в тяхната собствена и по-широка общност, представят както възможности, така и затруднения пред групата, отпразнуват постиженията на другия и се отнасят един към друг отговорнo. Те научават чрез опит ползите и ограниченията на демократичния процес.

Видовете неща, за които са отговорни младите хора, включват:

  • Поддръжка на сградите (от почистване на тоалетни до ремонт на прозорци и т.н.)
  • Създаване на бизнес идеи, печелене на пари и управление на бюджети
  • Решаване на проблеми, свързани с живота на общността

Естествено всичко това е под ръководството на възрастни, но ключовото послание е, че общността на младите хора е тяхната. Посетителите често отбелязват колко чувство за собственост проявяват младите хора – че те наистина виждат това като тяхна общност и разбират, че именно те са виновни за успеха и щастието им.