Какво е Монтесори?
Монтесори педагогиката вижда детето като уникално човешко същество в процес на самоизграждане и вярва, че всяко човешко същество има естествена нужда да се развива и самоусъвършенства. Това е цялостна научно-базирана система, която отговаря на тази нужда.
Монтесори подходът предлага широка визия на образованието като “помощ за живот”. Децата се насочват от Монтесори педагози, които са специално обучени да наблюдават и да поставят детето в контакт с точно това, от което се нуждае то в този момент на учене. Монтесори обучението култивира концентрация, мотивация, самодисциплина, любознателност и творческо мислене. Академичните знания и изграждането на умения са ключови качества на Монтесори, както и способността да се мисли творчески и да се разберат нуждите на другите. Когато тези основни умения се насърчават рано в живота, децата получават способността да решават проблемите, да продължават и да взаимодействат добре с другите при всякакви обстоятелства.
Ако децата имат свободата да избират своята работа, как училището гарантира, че образованието на детето отговаря на държавните стандарти?
Децата в Монтесори образователната среда са свободни да избират в рамките на граници и имат само толкова свобода, колкото им е необходима, за да могат да се справят със съответната отговорност. Монтесори педагогът (водачът) създава планове за ежедневни и седмични уроци и наблюдава работата при всеки урок на всяко дете. Той свързва детето с учебната програма и след това проследява напредъка му, за да се увери, че всяко дете овладява съответното ниво и елемент от учебната програма. Извън това, имаме три важни инструмента – детето има знание за минималните образователни изисквания и очаквания, ежедневно поддържа ученически дневник и ежеседмично има индивидуална среща с учителя си.
Каква е разликата между Монтесори и традиционното образование?
За деца до шест, Монтесори акцентира върху ученето през всичките пет сетива, не само чрез слушане, гледане или четене. Децата в Монтесори класната стая се развиват спрямо своето собствено, индивидуално темпо и според собствения си избор на дейности от стотици възможности. От тях не се изисква да седят и да слушат учителя да говори с тях като група, но се занимават с индивидуални или групови дейности, с материали, които са им били въведени 1:1 от учителя, който знае какво е всяко дете готово да направи. Ученето е вълнуващ процес на откриване, водещ до концентрация, мотивация, самодисциплина и любов към ученето. Над шестгодишна възраст децата се учат да правят независими изследвания; да организират кратки пътувания за събиране на информация; интервюират специалисти; правят групови презентации, постановки, художествени изложби, музикални продукции, научни проекти и още други. Няма ограничения за това, което те могат да създадат в тази среда на интелигентно направлявана свобода на избор. Съществува голямо уважение към избора на децата, но те лесно се придържат или надминават това, което ще правят в една по-традиционна обстановка. Децата откриват и се радват на работата си. След като учителят ги свързва с урок, голяма част от ученето идва от споделянето и вдъхновяването един друг, вместо да се конкурират помежду си.
Могат ли Монтесори учениците да се адаптират в традиционни училища?
Да научим децата си да приемат промяната без тревожност или страх е един от най-важните уроци в живота за всички деца. Монтесори учениците имат предимство в това, че Монтесори методът учи на инструмени за справяне с предизвикателства, чрез изграждане на самоувереност, независимост и умения за разрешаване на проблеми.
Монтесори учениците могат да се адаптират в традиционно училище и го правят доста добре.
В съществуващите проучвания повечето ученици сами отговорят, че се приспособяват много добре и родителите им казват, че преходът в новото училище е преминал без отреагиране на детето или следи от проблеми.
Монтесори учениците имат добри работни навици и организация, и предават работата си на време, работят независимо и са фокусирани, дисциплинирани и самонасочени.
Децата, които преминават в традиционно училище от Монтесори основно училище са прекарали години, работейки самостоятелно и с голяма доза свобода. С години те са били отговорни за плановете, съгласувани с учителите и са ги постигали. Те имат квалификация в самоотговорност.
Има ли учебници, домашна работа и оценки в Монтесори училището?
В Монтесори класната стая не се набляга на употребата на учебници, оценки и домашна работа в традиционния им смисъл.
Монтесори учениците са насърчавани сами да управляват своето образование. Това е фундаментална стъпка в подкрепата и развитието на прородното желание на детето да попива знание. Защото деца, които са вътрешно мотивирани е по-вероятно да станат отговорни, самодисциплинирани, уверени, инициативни хора със солидни академични умения и доживотна любов към ученето. Ключът за образованието е то да бъде развито по начин, по който децата наистина научават.