Втори гимназиален етап

16 – 18 години (11 – 12.клас)

Неговата любов към средата му подсказва каква работа трябва да избере. Нещо го призовава да изпълни своята мисия. Тогава човек работи с истински дух на саможертва и чрез своя труд преобразява средата, създавайки един друг свят, който прониква в цялата природа. Този свят е нещо повече от природата, защото за да го изгради, човек използва всичко, което съществува в нея. Човек създава свръхприрода. И свръхприродата на човека е различна от обикновената природа.

д-р Мария Монтесори

Добре дошли в нашата Програма за втори гимназиален етап: Уникално образователно пътешествие за бъдещи лидери с международно мислене, готови да променят света.

ЧСМУ „Откривател“ открива първата си година за втори гимназиален етап с IB Diploma Program (DP) през септември 2025 г. Базираната на 2-годишна програма, International Baccalaureate издава единствената международна диплома, призната в повече от 2 000 институции по света.

В 11 и 12.клас нашите ученици ще се обучават по програмата IB Diploma Program, която се признава от университетите в цял свят.

Diploma Program IB (за ученици на възраст от 16 до 19 години) е златният стандарт за квалификация за прием в университети в цял свят. В много случаи на завършилите IB се предлага директен прием в университети в цяла Европа, Обединеното кралство и САЩ, без да е необходимо да полагат допълнителни приемни изпити.

Тъй като това е програма с високи изисквания и външно оценяване на изпитите, приемът се извършва въз основа на училищния успех на ученика и приемните тестове за външни кандидати. 

ЧСМУ „Откривател“ е IB World School за Програмата за начален етап (PYP) и Програмата за про- и гимназиален етап (MYP).

„Откривател“ е кандидатстващо училище* за програмата за втори гимназиален етап – Дипломна програма (DP). Училището е в процес на получаване на оторизация като IB World School за Дипломна програма (DP). Това са училища, които споделят обща философия – ангажираност към качествено, предизвикателно и международно образование, което ЧСМУ „Откривател“ счита за важно за своите ученици.

PYP насърчава любознателността, креативността и основните трансдисциплинарни умения, докато MYP задълбочава концептуалното разбиране, критичното мислене и интердисциплинарното обучение. DP ще продължи тази прогресия, като предостави строга академична рамка, която предизвиква учениците да мислят креативно и критично, да прилагат знанията си в сложни, реални контексти, да развиват изследователски и лидерски умения и да се ангажират със смислена рефлексия чрез Теория на познанието (TOK), Разширено есе (EE) и Творчество, действие, служба (CAS). Тази приемственост гарантира, че учениците завършват като независими, глобално мислещи личности, добре подготвени за университета и бъдещите си начинания, като същевременно укрепва мисията на „Откривател“ за учене през целия живот и личностно развитие.

*Само училищата, оторизирани от Международната организация на IB, могат да предлагат някоя от четирите ѝ академични програми: Програма за начален етап (PYP), Програма за про- и гимназиален етап (MYP), Дипломна програма (DP) или Програма, свързана с кариерата (CP). Статусът на кандидат не дава гаранция, че ще бъде получена авторизация. За повече информация относно IB и неговите програми, посетете www.ibo.org

Специализация по предмети: ИЗБОР НА ПОДХОДЯЩА КОМБИНАЦИЯ

Наборът от предмети дава възможност на учениците да изучават потенциално всяка дисциплина на университетско ниво (в зависимост от предметите им на по-високо ниво). Три от предметите се изучават на по-високо ниво и учениците получават по-голяма задълбоченост при този избор.

Учебният план на програмата International Baccalaureate Diploma Programme е изграден от 6 академични области около централно ядро.

В рамките на академичните области учениците избират предметите си от следния списък:

  • Език и литература: английски език, български език или майчин език
  • Втори чужд език: испански, немски или руски език
  • Обществознание: история, география, бизнес мениджмънт, икономика
  • Експериментални науки: биология, химия, физика
  • Математика: приложения и тълкуване, анализ и подходи
  • Изкуство: визуално изкуство, театър, музика, филм, танц
  • Избираеми предмети: учениците имат възможност да изучават втори предмет от другите групи. 

Във всяка от академичните области учениците разполагат с гъвкавост при избора си, което означава, че могат да изберат предмети, които са им особено интересни и които може би ще искат да изучават по-нататък в университета.
Три предмета (но не повече от четири) се изучават на по-високо ниво (HL), а останалите – на стандартно ниво (SL). Предметите на ниво HL се изучават в по-голяма дълбочина и обхват, отколкото на ниво SL. И на двете нива се развиват много умения, особено критично мислене и анализ.

В края на курса способностите на учениците се измерват чрез външно и международно стандартизирано оценяване.
Именно този широк спектър от предмети превръща IB DP във взискателен курс на обучение, който има за цел да подготви учениците ефективно за постъпване в университет и най-вече за успех в живота след това.

Примерни профили

Дадените примери показват някои от комбинациите, които препоръчваме за нашите ученици. Съществуват много други възможности, но е важно да се отбележи, че някои държави и университети имат специфични изисквания в зависимост от избраната специалност.

Езици и изкуства
Английски език и литература HL
Български език и литература HL
История на изкуството SL
Екологични системи SL
Математика: Приложения и тълкуване SL
Визуални изкуства HL
Науки и инженерство

Английски език и литература SL

Български език и литература SL

История SL

Химия HL

Математика: Приложения и тълкуване HL

Физика HL

Езици и бизнес
Английски език и литература HL
Български език и литература SL
Икономика HL
Биология SL
Математика: Приложение и тълкуване HL
Втори чужд език HL
Биомедицина
Английски език и литература HL
Български език и литература SL
История SL
Биология HL
Математика: Приложения и тълкуване SL
Химия HL
Инженерство
Английски език и литература SL
Български език и литература SL
Икономика SL
Физика HL
Математика: Анализ и подходи HL
Химия HL

Централно ядро: ТРИ ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ КОМПОНЕНТА

Освен задължителните предмети, учениците в програмата завършват и три ключови компонента:

  • Теория на познанието (TOK) – Предмет, който насърчава учениците да разсъждават върху природата на знанието и различните начини, по които го придобиваме.
  • Разширено есе (EE) – Самостоятелен изследователски проект, в който учениците задълбочено анализират избрана от тях тема, развивайки академични умения на университетско ниво.
  • Творчество, Действие, Служба (CAS) – Програма, която стимулира личностното и социалното развитие чрез артистични, спортни и доброволчески инициативи.

Всички ученици от втори гимназиален етап – IB DP, участват активно в трите компонента, които съставляват ядрото на програмата.
Размисълът върху всички тези дейности е принцип, който е в основата на мисленето, залегнало в основата на IB Diploma Programme.

Теория на познанието

Разширено есе

Творчество, действие, служба

IB Diploma Program (DP)

Програмата на International Baccalaureate (IB) за втори гимназиален етап – Diploma Program (DP) е отворена за всички ученици на възраст 16-19 години. DP е академично предизвикателна и балансирана образователна програма, която обхваща интелектуалното, социалното, емоционалното и физическото благополучие на учениците и е високо ценена от университети по целия свят.

ЧСМУ “Откривател” подкрепя ангажимента на IB към развитието на учениците в съответствие с характеристиките на IB профила на ученика.

Ние се стремим да осигурим цялостен подготвителен опит с акцент върху нашите основни ценности – грижа, академични постижения, креативност, почтеност и независимост – всички заедно полагат основата за бъдещ успех.

Предимства на Програмата за втори гимназиален етап в ЧСМУ „Откривател“

  • Персонализирани учебни профили – Учениците могат да адаптират обучението си според своите интереси и бъдещи кариерни цели.
  • Подготовка за университет и кариера – Нашата програма във втори гимназиален етап развива критично мислене, изследователски и комуникационни умения, които правят учениците конкурентоспособни кандидати за водещи университети по света.
  • Цялостно развитие – Освен академичните дисциплини, учениците участват в Творчество, Действие, Служба (CAS), Теория на познанието (TOK) и Разширено есе (EE), което ги подготвя за глобалния свят и лидерски роли.
  • Опитни преподаватели и индивидуална подкрепа – Нашите учители осигуряват индивидуално наставничество и насоки, така че всеки ученик да постигне своя пълен потенциал.

Езици

Като част от Програмата във втори гимназиален етап, учениците вземат поне един предмет от обучението по език и литература. Полагането на два курса по езикови и литературни предмети на различни езици е един от начините за получаване на двуезична диплома.

Курсовете предлагат широка гама от текстове и учениците започват да оценяват сложността, богатството и тънкостите на езика в различен контекст. Учениците следват обучението си на език, на който са академично компетентни.

Чрез всеки курс учениците могат да развият:

  • лична оценка на езика и литературата;
  • умения за критично мислене при взаимодействието им с набор от текстове от различни периоди, стилове, текстови типове и форми на грамотност;
  • разбиране на формалните, стилистичните и естетическите качества на текстовете;
  • умение за изразяване, както писмено, така и устно;
  • оценяване на културните различия в глобална перспектива;
  • разбиране за това как езикът предизвиква и поддържа начините на мислене.

Чрез изучаване на език и литература програмата има за цел да развие интереса на ученика и любовта към богатството на човешкото изразяване през целия живот.

Път към световните възможности: КАРИЕРНО И УНИВЕРСИТЕТСКО КОНСУЛТИРАНЕ

IB Diploma Program (DP) е призната от водещи университети и институции по целия свят. Тя осигурява на учениците силна академична основа, ключови умения и глобална перспектива, които са от съществено значение за успеха в бъдещото образование и професионална реализация.

ЧСМУ „Откривател“ осигурява висококвалифициран и ентусиазиран екип от университетски съветници, което позволява на учениците да се възползват от богати познания за пътищата на висшето образование по света.

Изграждаме бъдещи лидери, мислители и иноватори! 

Готови ли сте да поемете следващата стъпка?

Присъединете се към втори гимназиален етап на ЧСМУ “Откривател” и отключете безкрайни възможности!

„Откривател“ е кандидатстващо училище* за програмата за втори гимназиален етап – Дипломна програма (DP). Училището е в процес на получаване на оторизация като IB World School за Дипломна програма (DP). Това са училища, които споделят обща философия – ангажираност към качествено, предизвикателно и международно образование, което ЧСМУ „Откривател“ счита за важно за своите ученици.

*Само училищата, оторизирани от Международната организация на IB, могат да предлагат някоя от четирите ѝ академични програми: Програма за начален етап (PYP), Програма за про- и гимназиален етап (MYP), Дипломна програма (DP) или Програма, свързана с кариерата (CP). Статусът на кандидат не дава гаранция, че ще бъде получена авторизация. За повече информация относно IB и неговите програми, посетете www.ibo.org

„Откривател“ е като един остров на надеждата, че нещо смислено може да се случи в образователната ни система, стига да има желание за това. И аз не съм загубила надежда, че в следващите 10-20 години повече деца ще имат възможността да се обучават така – адекватно на времето, в което живеем и с фокус върху голямата цел тази система да възпита граждани, които са критично мислещи, проактивни и емпатични.

К.У., родител на ученик в ЧСМУ „Откривател“

Запазете час за посещение

Каним Ви да ни посетите и да се запознаете с екипа ни преди да подадете Вашето заявление за записване