Втори гимназиален етап

16 – 18 години (11 – 12.клас)

Неговата любов към средата му подсказва каква работа трябва да избере. Нещо го призовава да изпълни своята мисия. Тогава човек работи с истински дух на саможертва и чрез своя труд преобразява средата, създавайки един друг свят, който прониква в цялата природа. Този свят е нещо повече от природата, защото за да го изгради, човек използва всичко, което съществува в нея. Човек създава свръхприрода. И свръхприродата на човека е различна от обикновената природа.

д-р Мария Монтесори

Добре дошли в нашата Програма за втори гимназиален етап: Уникално образователно пътешествие за бъдещи лидери с международно мислене, готови да променят света.

ЧСМУ „Откривател“ открива първата си година за втори гимназиален етап с IB Diploma Program (DP) през септември 2025 г. Базираната на 2-годишна програма, International Baccalaureate издава единствената международна диплома, призната в повече от 2 000 институции по света.

В 11 и 12.клас нашите ученици ще се обучават по програмата IB Diploma Program, която се признава от университетите в цял свят.

Diploma Program IB (за ученици на възраст от 16 до 19 години) е златният стандарт за квалификация за прием в университети в цял свят. В много случаи на завършилите IB се предлага директен прием в университети в цяла Европа, Обединеното кралство и САЩ, без да е необходимо да полагат допълнителни приемни изпити.

Тъй като това е програма с високи изисквания и външно оценяване на изпитите, приемът се извършва въз основа на училищния успех на ученика и приемните тестове за външни кандидати. 

ЧСМУ „Откривател“ е IB World School за Програмата за начален етап (PYP) и Програмата за про- и гимназиален етап (MYP), като предстои да получи статут на училище-кандидат* за Diploma Program (DP). PYP насърчава любознателността, креативността и основните трансдисциплинарни умения, докато MYP задълбочава концептуалното разбиране, критичното мислене и интердисциплинарното обучение. DP ще продължи тази прогресия, като предостави строга академична рамка, която предизвиква учениците да мислят креативно и критично, да прилагат знанията си в сложни, реални контексти, да развиват изследователски и лидерски умения и да се ангажират със смислена рефлексия чрез Теория на познанието (TOK), Разширено есе (EE) и Творчество, действие, служба (CAS). Тази приемственост гарантира, че учениците завършват като независими, глобално мислещи личности, добре подготвени за университета и бъдещите си начинания, като същевременно укрепва мисията на „Откривател“ за учене през целия живот и личностно развитие.

Специализация по предмети: ИЗБОР НА ПОДХОДЯЩА КОМБИНАЦИЯ

Наборът от предмети дава възможност на учениците да изучават потенциално всяка дисциплина на университетско ниво (в зависимост от предметите им на по-високо ниво). Три от предметите се изучават на по-високо ниво и учениците получават по-голяма задълбоченост при този избор.

Учебният план на програмата International Baccalaureate Diploma Programme е изграден от 6 академични области около централно ядро.

В рамките на академичните области учениците избират предметите си от следния списък:

  • Език и литература: английски език, български език или майчин език
  • Втори чужд език: испански, немски или руски език
  • Експериментални науки: биология, химия, физика
  • Обществознание: история, география, бизнес мениджмънт, икономика
  • Математика: приложения и тълкуване, анализ и подходи
  • Изкуство: визуално изкуство, театър, музика, филм, танц
  • Избираеми предмети: учениците имат възможност да изучават втори предмет от другите групи. 

Във всяка от академичните области учениците разполагат с гъвкавост при избора си, което означава, че могат да изберат предмети, които са им особено интересни и които може би ще искат да изучават по-нататък в университета.
Три предмета (но не повече от четири) се изучават на по-високо ниво (HL), а останалите – на стандартно ниво (SL). Предметите на ниво HL се изучават в по-голяма дълбочина и обхват, отколкото на ниво SL. И на двете нива се развиват много умения, особено критично мислене и анализ.

В края на курса способностите на учениците се измерват чрез външно и международно стандартизирано оценяване.
Именно този широк спектър от предмети превръща IB DP във взискателен курс на обучение, който има за цел да подготви учениците ефективно за постъпване в университет и най-вече за успех в живота след това.

Примерни профили

Дадените примери показват някои от комбинациите, които препоръчваме за нашите ученици. Съществуват много други възможности, но е важно да се отбележи, че някои държави и университети имат специфични изисквания в зависимост от избраната специалност.

Езици и изкуства
Английски език и литература HL
Български език и литература HL
История на изкуството SL
Екологични системи и общества SL
Математика: Приложения и тълкуване SL
Визуални изкуства HL
Науки и инженерство

Английски език и литература SL

Български език и литература SL

История SL

Химия HL

Математика: Приложения и тълкуване HL

Физика HL

Езици и бизнес
Английски език и литература HL
Български език и литература SL
Икономика HL
Химия SL
Математика: Анализ и подходи HL
Втори чужд език HL
Биомедицина
Английски език и литература HL
Български език и литература SL
История SL
Биология HL
Математика: Приложения и тълкуване SL
Химия HL
Инженерство
Английски език и литература SL
Български език и литература SL
Икономика SL
Физика HL
Математика: Анализ и подходи HL
Химия HL

Централно ядро: ТРИ ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ КОМПОНЕНТА

Освен задължителните предмети, учениците в програмата завършват и три ключови компонента:

  • Теория на познанието (TOK) – Предмет, който насърчава учениците да разсъждават върху природата на знанието и различните начини, по които го придобиваме.
  • Разширено есе (EE) – Самостоятелен изследователски проект, в който учениците задълбочено анализират избрана от тях тема, развивайки академични умения на университетско ниво.
  • Творчество, Действие, Служба (CAS) – Програма, която стимулира личностното и социалното развитие чрез артистични, спортни и доброволчески инициативи.

Всички ученици от втори гимназиален етап – IB DP, участват активно в трите компонента, които съставляват ядрото на програмата.
Размисълът върху всички тези дейности е принцип, който е в основата на мисленето, залегнало в основата на IB Diploma Programme.

Теория на познанието

Теория на познанието насърчава учениците да мислят за естеството на знанието, да разсъждават върху процеса на учене по всички предмети, които изучават в рамките на учебната програма, и да правят връзки между отделните учебни области.

Разширено есе

Разширеното есе е независима, самостоятелна изследователска работа, която завършва с доклад. То дава възможност на учениците да изследват тема от особен интерес, която сами са избрали, и ги насърчава да развият умения за самостоятелно изследване, които ще се очакват в университета.

Творчество, действие, служба

Творчество, действие, служба включва учениците в учене чрез преживяване в рамките на общността чрез редица артистични, спортни, физически дейности и инициативи в полза на обществото. Трите направления на CAS, които често се преплитат с конкретни дейности, се характеризират по следния начин:

  • Творчество – изкуства и други преживявания, които включват творческо мислене.
  • Действие – физическо натоварване, допринасящо за здравословен начин на живот, допълващо академичната работа в други части на IB DP.
  • Служба – благотворителен и доброволен обмен, който има учебна полза за ученика.

IB Diploma Program (DP)

Програмата на International Baccalaureate (IB) за втори гимназиален етап – Diploma Program (DP) е отворена за всички ученици на възраст 16-19 години. DP е академично предизвикателна и балансирана образователна програма, която обхваща интелектуалното, социалното, емоционалното и физическото благополучие на учениците и е високо ценена от университети по целия свят.

ЧСМУ “Откривател” подкрепя ангажимента на IB към развитието на учениците в съответствие с характеристиките на IB профила на ученика.

Ние се стремим да осигурим цялостен подготвителен опит с акцент върху нашите основни ценности – грижа, академични постижения, креативност, почтеност и независимост – всички заедно полагат основата за бъдещ успех.

Предимства на Програмата за втори гимназиален етап в ЧСМУ „Откривател“

  • Персонализирани учебни профили – Учениците могат да адаптират обучението си според своите интереси и бъдещи кариерни цели.
  • Подготовка за университет и кариера – Нашата програма във втори гимназиален етап развива критично мислене, изследователски и комуникационни умения, които правят учениците конкурентоспособни кандидати за водещи университети по света.
  • Цялостно развитие – Освен академичните дисциплини, учениците участват в Творчество, Действие, Служба (CAS), Теория на познанието (TOK) и Разширено есе (EE), което ги подготвя за глобалния свят и лидерски роли.
  • Опитни преподаватели и индивидуална подкрепа – Нашите учители осигуряват индивидуално наставничество и насоки, така че всеки ученик да постигне своя пълен потенциал.

Езици

Като част от Програмата във втори гимназиален етап, учениците вземат поне един предмет от обучението по език и литература. Полагането на два курса по езикови и литературни предмети на различни езици е един от начините за получаване на двуезична диплома.

Курсовете предлагат широка гама от текстове и учениците започват да оценяват сложността, богатството и тънкостите на езика в различен контекст. Учениците следват обучението си на език, на който са академично компетентни.

Чрез всеки курс учениците могат да развият:

  • лична оценка на езика и литературата;
  • умения за критично мислене при взаимодействието им с набор от текстове от различни периоди, стилове, текстови типове и форми на грамотност;
  • разбиране на формалните, стилистичните и естетическите качества на текстовете;
  • умение за изразяване, както писмено, така и устно;
  • оценяване на културните различия в глобална перспектива;
  • разбиране за това как езикът предизвиква и поддържа начините на мислене.

Чрез изучаване на език и литература програмата има за цел да развие интереса на ученика и любовта към богатството на човешкото изразяване през целия живот.

Път към световните възможности: КАРИЕРНО И УНИВЕРСИТЕТСКО КОНСУЛТИРАНЕ

IB Diploma Program (DP) е призната от водещи университети и институции по целия свят. Тя осигурява на учениците силна академична основа, ключови умения и глобална перспектива, които са от съществено значение за успеха в бъдещото образование и професионална реализация.

ЧСМУ „Откривател“ осигурява висококвалифициран и ентусиазиран екип от университетски съветници, което позволява на учениците да се възползват от богати познания за пътищата на висшето образование по света.

Изграждаме бъдещи лидери, мислители и иноватори! 

Готови ли сте да поемете следващата стъпка?

Присъединете се към втори гимназиален етап на ЧСМУ “Откривател” и отключете безкрайни възможности!

* IB World училищата споделят обща философия – ангажираност към висококачествено и предизвикателно международно образование, което ЧСМУ „Откривател“ вярва, че е от съществено значение за нашите ученици. Само училища, оторизирани от IB организацията, могат да предлагат някоя от нейните четири академични програми: Програма за начален етап (PYP), Програма за про- и гимназиален етап (MYP), Дипломна програма (DP) или Програма за професионално обучение (CP). Статусът на кандидат не гарантира, че ще бъде получена оторизация. За повече информация относно IB и неговите програми посетете www.ibo.org.

„Откривател“ е като един остров на надеждата, че нещо смислено може да се случи в образователната ни система, стига да има желание за това. И аз не съм загубила надежда, че в следващите 10-20 години повече деца ще имат възможността да се обучават така – адекватно на времето, в което живеем и с фокус върху голямата цел тази система да възпита граждани, които са критично мислещи, проактивни и емпатични.

К.У., родител на ученик в ЧСМУ „Откривател“

Запазете час за посещение

Каним Ви да ни посетите и да се запознаете с екипа ни преди да подадете Вашето заявление за записване

Годишни такси

Годишна такса

Таксите за обучение на ЧСМУ „Откривател“ се преглеждат всяка година. Таксата включва:

  • Холистично образование съгласно: 
    • Българските образователни изисквания.
    • Програмите за предучилищен и начален етап (PYP) и про- и гимназиален етап (MYP) на International Baccalaureate (IB). 
    • Международните стандарти за холистично Монтесори образование.
    • Персонализирана програма за подкрепа на развитието спрямо индивидуалните нужди на детето.
    • Обучение по английски език като основен.
    • Интензивно изучаване на втори чужд език (испански, немски или руски) в Прогимназиален етап и Гимназия.
  • Основен и удължен учебен ден: 
    • ПУК: Основен ден: до 16:00 часа. Удължен ден: до 17:30 часа.
    • Начален и Прогимназиален етап (1. – 7. клас): Основен ден: до 16:30 часа. Удължен ден: до 17:30 часа.
    • Гимназиален етап (8. – 12. клас): Основен ден: до 13:30 часа. Удължен ден: до 17:30 часа.
  • Допълнителни дейности:
    • ПУК: приложни изкуства. 
    • Начален и Прогимназиален етап (1. – 7. клас): спортни игри.
    • Гимназиален етап (8. – 12. клас): театрална работилница.
  • Храна: Плодове и зеленчуци.
  • Посещения на театрални/музикални постановки, занимания в музей или галерия, архитектурни и природни забележителности, практики в град София.
  • Внимание от медицинско лице – сутрешен преглед, първа помощ, превантивни мерки.
  • Годишна застраховка “Злополука”.

Извънкласни дейности, които се заплащат допълнително:

  • Клубове по интереси (роботика, фотография, танци, дигитални умения, театър, пиано, ръкоделие, състезателна математика, писателски кръжок, шахматен клуб).
  • Спорт (спортни игри, плуване, тенис, футбол, йога).
  • Ски и зелени лагери (за деца, навършили 6 години).
  • Екскурзии и учебни занимания извън София.
  • Индивидуални занимания с логопед.

Такса обучение за Учебна година 2025-26:

Програма Група/Клас Плащане на пълна такса Плащане на 2 вноски Плащане на месечни вноски
Подготвителен клас ПУК 7 400 2 х 3 800
= 7 600
1 х 2 600 и 9 х 585 = 7 865
Начален и Прогимназиален етап 1 – 7. клас 7 650 2 х 3 925 = 7 850 1 х 2 600 и 9 х 610 = 8 100
Гимназия 8 – 12. клас 7 200 2 х 3 900 = 7 800 1 х 2 600 и 9 х 633 = 8 306

Отстъпки:

  • При подписване на 3-годишен договор за обучение се ползва 5% отстъпка.
  • За второ дете от семейството се ползва 5% отстъпка към неговата годишна такса за обучение.
  • За трето дете или близнаци от семейството се ползва 7% отстъпка към неговата годишна такса за обучение.

Учебна година:

  • Предучилищен клас: 1 септември – 31 юли.
  • Училище: 15 септември – 15 юни/30 юни. 

Начин на плащане:

1 плащане

до 1-ви юни за предстоящата учебна година

2 равни вноски

до 1-ви юни и 1-ви септември

месечни вноски

септември – юни

Депозит:

Гаранционен депозит на стойност 15% от годишната такса се заплаща при подписване на договора за обучение. Депозитът гарантира мястото на детето в записаната програма, и се възстановява от първата платена вноска на такса обучение за учебната година.

Записване:

При записването се заплаща такса „Записване“ на стойност 500 евро за ПУК и 750 евро за училище.

Учебни ресурси:

Такса учебни ресурси се заплаща еднократно за цялата учебна година: 400 евро за ПУК и 500 евро за училище.

Храна:

  • ПУК: сутрешна и следобедна закуска, плодове и зеленчуци, обяд: 1200 евро
  • Начален и прогимназиален етап (1. – 7. клас): закуска, плодове и зеленчуци, обяд: 1 300 евро
  • Гимназиален етап (8. – 12. клас): закуска, плодове и зеленчуци, обяд: 1 500 евро

Допълнителни занимания:

Клубовете и заниманията по интереси са част от възможностите за Удължен учебен ден, който се предлага всеки ден в седмицата. Те са важна част от училищния живот, като широко разнообразие от дейности се предлагат на децата. Списъкът от клубове и занимания се актуализира всяка учебна година. 

Транспорт:

Услугата се предлага за деца, навършили 5-годишна възраст, спрямо графика на учениците от Монтесори училище „Откривател“ (от 15.09 до 15.06). Услугата се извършва от избран подизпълнител, а такса транспорт се начислява и заплаща допълнително. Такса транспорт за учебна година 2024/2025 е 2 500 евро и се заплаща наведнъж или на две вноски преди началото на всеки срок – септември и февруари. При използване на транспорт само в една посока се ползва отстъпка от 35% от таксата.

Лятно училище:

В периода 15 юни – 25 август учениците могат да посещават Лятно училище, където продължава двуезична езикова програма по всички учебни предмети. Таксата за Лятно училище е на седмица.

Всички суми са в евро.

За повече информация, молим да се свържете с нас: hello@montessorischools.bg