Перфектният завършек на Монтесори образование
International Baccalaureate (IB) образованието е идеалният завършек на Монтесори образованието, тъй като има толкова много паралели:
- И двете са съсредоточени върху детето (а не върху учителя)
- И двете се основават на метода, а не на съдържанието
- И двете насърчават индивидуалнaта любознателност
- И двете насърчават социалното и общностното поведение
- И двете насърчават образованието на децата за мир
- И двете вярват в самодисциплината и цялостното чувство за цел
- И двете имат разнообразие, водещо до глобални перспективи
- И двете насърчават стойността на солидната, упорита и непрекъсната работа
Първи в образованието
Гордеем се, че сме първото Монтесори училище в България, което предстои да предлага IB. Разбрахме, че IB е идеалният завършек на Монтесори образованието, както и страхотна прелюдия и основа към висшето обучение и света отвъд него. „Откривател“ е със статут на училище-кандидат за програмата PYP и MYP на Организацията на Международния бакалауреат (International Baccalaureate, IB). „Монтесори училище Откривател” очаква разрешение като IB World School. Ние споделяме обща философия – ангажимент за висококачествено, предизвикателно международно образование, което “Монтесори училище Откривател” вярва, че е важно за нашите ученици.
International Baccalaureate (IB)
Днес има повече от 5000 IB училища в повече от 140 страни. Освен това IBDP е признат от университети и работодатели по целия свят.
Възхваляван за възпитаването на принципни, знаещи и непредубедени млади възрастни, IB подготвя и насърчава учениците да станат активни, отговорни глобални граждани. Като такъв, IBO е разработил набор от атрибути, които представляват идеалния профил на обучаемия, който включва да бъдеш:
- Любознателен
- Знаещ
- Осмислящ
- Комуникатор
- Принципен
- Непредубеден
- Грижовен
- Смел
- Балансиран
- Отразяващ
Нашите учители въплъщават тези качества във всеки урок и ги насърчават във всеки от нашите ученици.
Програми
Програма за началната училищна възраст (PYP)
Програмата за началните училищни години оказа широко въздействие не само върху ученици на възраст 3–12 години и техните училищни общности по целия свят, но също така и върху хода на международното образование. Като трансдисциплинарно, базирано на проучвания и ориентирано към учениците образование с отговорни действия в основата си, PYP остава надежден, вечен и трансформиращ.

Рамката на учебната програма на PYP започва с предпоставката, че учениците на PYP са агенти на собственото си обучение и партньори в учебния процес. Те имат вроден потенциал да питат, да задават въпроси, да се чудят и да теоретизират за себе си, другите и света около тях. Когато учебните общности разпознават възникващите идентичности и компетенции на децата, те създават образователен контекст, който цени децата както за това кои са в настоящето, така и за това какви ще станат в бъдеще.
Централният принцип е действие в сътрудничество, който е залегнал в трите стълба на учебната програма: обучаемият, ученето и преподаването, и училищната общност. Увеличаването на фокуса на учебната програма „написано, преподавано и оценявано“ с човешките елементи – обучаемия и обучаващата се общност – подчертава, че всеки, свързан с училищната общност, има глас, избор и собственост, за да повлияе на ученето и преподаването. Тези холистични компоненти се допълват и подсилват взаимно, за да образуват единно цяло.
Учебната програма се съсредоточава върху трансдисциплинарното обучение като програмен организатор на учениците да изпитат учене между, през и отвъд традиционните граници на предмета. Това е задълбочено ръководство за автентично обучение и преподаване, базирано на любознателност, което е ангажиращо, значимо, предизвикателно и подходящо.
Програма за гимназиална възраст (MYP)
От самото начало MYP се ръководи от три принципа, които са имали специално значение за учащите на възраст 11-16 години, вдъхновени от мисията на IB: холистично обучение, междукултурна информираност и комуникация.
MYP е проектиран като последователна и цялостна рамка на учебната програма, която предоставя академично предизвикателство и развива житейските умения на учениците на възраст от 11 до 16 години. Тези години са критичен период в развитието на младите хора. Успехът в училище е тясно свързан с личното, социалното и емоционалното благополучие. Във време, когато учениците установяват своята идентичност и изграждат самочувствието си, MYP може да мотивира учениците и да им помогне да постигнат успех в училище и в живота извън класната стая. Програмата позволява на учениците да надграждат личните си силни страни и да приемат предизвикателствата в предмети, в които може да не са отлични. Както Монтесори подходите, MYP предлага на учениците възможности да развият потенциала си, да изследват собствените си предпочитания за учене, да поемат подходящи рискове и да обмислят и развият силно чувство за лична идентичност.

Потокът на юношеството се намира в третата равнина на развитие.
На този етап огънят все още гори, но трансформацията става все по-спокойна.
Монтесори основава своята образователна философия на идеята, че децата се развиват чрез серия от четири равнини. На тази възраст (15-18) децата са в третата равнина на развитие, което е период, когато те имат огромен капацитет за творческа изява, докато стилът им на учене става по-практичен и експериментален. Юношите на тази възраст виждат себе си повече като възрастни, гледащи навън към света и вселената.
Дипломна програма (DP)
Намерението на IB Дипломната програма (IBDP) е да възпитава международно ориентирани млади възрастни, които помагат за създаването на по-добър свят.
Създаден през 1968 г. от Международната бакалавърска организация (IBO), IBDP е академично предизвикателна и международно фокусирана програма, предназначена да подготви учениците за света на по-нататъшното образование и професионалния живот.
Перфектно балансирана и академично строга учебна програма.

С писмена учебна програма или рамка и подходящи за възрастта оценки на учениците, програмата IB се състои от три основни елемента и шест предметни групи.
IB основни елементи:
- Теория на познанието. Учениците размишляват върху природата на знанието и как знаем това, което твърдим, че знаем.
- Разширени есета. Независимо, самонасочено изследване, което завършва с документ от 4000 думи.
- Творчество, активност и служба (CAS). Учениците изпълняват проект, свързан с тези три понятия.
IB предметни групи:
Чрез обучение, базирано на любознателност, учениците изучават шест предметни групи, които включват: изучаване на език и литература, усвояване на език, личности и общества, науки, математика и изкуства.
Целта на IB е да подхранва международно ориентирани млади възрастни, които помагат за създаването на по-добър свят, което е в съответствие с мисленето на д-р Мария Монтесори:
Образованието не трябва да се ограничава до търсенето на нови методи за предимно сухо предаване на знания: неговата цел трябва да бъде да предостави необходимата помощ за човешкото развитие.
д-р Мария Монтесори