Програмата за начален етап оказва обогатяващо въздействие не само върху ученици на възраст 3–12 години и техните училищни общности по целия свят, но също така и върху хода на международното образование. Като трансдисциплинарно, базирано на изследване и холистично образование, PYP остава надежден, вечен и трансформиращ.
Рамката на учебната програма на PYP започва с предпоставката, че учениците са агенти на собственото си обучение и партньори в учебния процес. Те имат вроден потенциал да питат, да задават въпроси, да се удивляват и да теоретизират за себе си, другите и света около тях. Нашата училищна общност разпознава личността, потенциала и компетенциите на децата, като създаваме образователен контекст, който цени децата както за това кои са в настоящето, така и за това кои ще станат в бъдеще.
Централният принцип е действие в сътрудничество, който е залегнал в трите стълба на учебната програма: обучаемият, ученето и преподаването, и училищната общност. Фокусът на учебната програма подчертава, че всеки участник в учебния процес има глас, избор и власт да влияе на ученето и преподаването. Тези холистични компоненти се допълват и подсилват взаимно, за да образуват единно цяло.
Учебната ни програма се съсредоточава върху трансдисциплинарното учене като програмен организатор на учениците да изпитат учене между, през и отвъд традиционните граници на предмета. Това е задълбочено ръководство за автентично обучение и преподаване, базирано на любознателност, което е ангажиращо, значимо, предизвикателно и индивидуализирано.