Програмата за началните училищни години оказа широко въздействие не само върху ученици на възраст 3–12 години и техните училищни общности по целия свят, но също така и върху хода на международното образование. Като трансдисциплинарно, базирано на проучвания и ориентирано към учениците образование с отговорни действия в основата си, PYP остава надежден, вечен и трансформиращ.
Рамката на учебната програма на PYP започва с предпоставката, че учениците на PYP са агенти на собственото си обучение и партньори в учебния процес. Те имат вроден потенциал да питат, да задават въпроси, да се чудят и да теоретизират за себе си, другите и света около тях. Когато учебните общности разпознават възникващите идентичности и компетенции на децата, те създават образователен контекст, който цени децата както за това кои са в настоящето, така и за това какви ще станат в бъдеще.
Централният принцип е действие в сътрудничество, който е залегнал в трите стълба на учебната програма: обучаемият, ученето и преподаването, и училищната общност. Увеличаването на фокуса на учебната програма „написано, преподавано и оценявано“ с човешките елементи – обучаемия и обучаващата се общност – подчертава, че всеки, свързан с училищната общност, има глас, избор и собственост, за да повлияе на ученето и преподаването. Тези холистични компоненти се допълват и подсилват взаимно, за да образуват единно цяло.
Учебната програма се съсредоточава върху трансдисциплинарното обучение като програмен организатор на учениците да изпитат учене между, през и отвъд традиционните граници на предмета. Това е задълбочено ръководство за автентично обучение и преподаване, базирано на любознателност, което е ангажиращо, значимо, предизвикателно и подходящо.